گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

چگونگی تشوق و ترغیب دانش آموزان دختر به نماز * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

چگونگی تشوق و ترغیب دانش آموزان دختر به نماز
۱۳۹۶-۰۷-۲۵
142 بازدید
گزارش نسخه جدید

چگونگی تشوق و ترغیب دانش آموزان دختر به نماز


عنوان:

چگونگی تشوق و ترغیب دانش آموزان دختر به نماز

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

عنوان:

چگونگی تشوق و ترغیب دانش آموزان دختر به نماز

نام آموزشگاه: دبیرستان دخترانه فهیما

مقطع تحصیلی: متوسطه دوم

رشته تحصیلی: علوم تجربی

استاد راهنما:

خانم نادری و شریفی

نام مجریان:


 

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان    صفحه

فصل اول::

مقدمه    ۲

بیان مسئله    ۳

سوال تحقیق    ۵

اهداف    ۵

فصل دوم:

شواهد    ۸

پیش یافته تحقیق    ۱۰

راه های پیشنهادی    ۱۲

اجرای راه حل و دلایل انتخاب    ۱۳

شواهد موفقیت ۲    ۱۴

فصل سوم:

روش جمع آوری داده ها برای ارائه راه حل    ۱۸

روش اجرای طرح    ۱۹

مشکلات و محدودیت ها    ۱۹

فصل چهارم:

نتایج     ۲۱

باز ساخت    ۲۱

فصل پنجم:

نتیجه گیری    ۲۳

پیشنهادات    ۲۳

کلام آخر    ۲۴

منابع و مآخذ    ۲۵

پیوست    ۲۶

قدردانی    ۲۷

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول شماره ۱    ۸

نمودار شماره ۱    ۹

جدول شماره ۲    ۱۵

نمودار شماره ۲    ۱۶

جدول شماره ۳    ۱۶

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

 

 

 


مقدمه:

آموزش و پرورش سنگ زیر بنای رشد و تربیت است. بدون آموزش و پرورش اثر بخش هیچ کودکی روی سعادت و خوشبختی نخواهد دید. توجه صرف به علم منهای پرورش، کودک را دچار مشکلات عدیده ای خواهد نمود. در این میان یکی از مسئل تربیتی کودکان که مطرح است پرداختن به تربیت دینی کودکان از جمله علاقه مند کردن آن ها به نماز و نماز جماعت است. ساده انگاری در این مسیر نسل ها را به قربان گاه می کشد و سرمایه های انسانی را تباه می سازد. مهم ترین عامل در تربیت نیکو در افراد درک و کاربرد موثر نماز در زندگی است. انجام فرضیه ی نماز باعث تربیت صحیح فرد خواهد شد و از این رهگذر نتایج سودمندی عاید فرد و جامعه خواهد کرد. در این میان اهمیت نماز جماعت بر کسی پوشیده نیست و آیین اسلام از بُعد اجتماعی مهّمی برخوردار است و بر آن تکیه تأکید کرده است. برگزاری نماز های روزانه واجب نیز به صورت جماعت و گروهی یکی از برنامه هاست. احادیث و روایات زیادی در مورد اهمیت نماز حماعت ذکر شده که به چند مورد از آن ها اشاره می گردد. از رسول خدا (ص) نقل شده است که:

نماز کسی که اذان را بشنود و بی دلیل در نماز جماعت شرکت نکند ارزشی ندارد.

اگر تعداد افراد در نماز جماعت از ده نفر …….. حساب آنرا جز خدا کسی نمی داند.

نماز جماعت علاوه بر پاداش های اخروی که دارد آثار معنویی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و تربیتی زیادی نیز در جامعه به دنبال دارد. با همه ی پاداش ها و آثاری که برای نماز جماعت وجود دارد برخی از این فیض بزرگ محرومند و با تأسف شاهدیم که بسیاری به آن بی اعتنا و کم رغبت اند حتی در همسایگی مسجد به سر می برند ولی در جماعت مسلمین حاضر نمی شوند که این موضوع واقعاً درد آور است. قسمتی از این مشکل متوجه معلمان است که سهم بزرگی در تربیت دینی دانش آموزان دارند. زیرا هنگامی که دانش آموزی را با علاقه و رغبت در نماز جماعت شرکت نمی کند و یا به بهانه مختلف از شرکت در نماز شانه خالی می کند به آن توجه نشان نمی دهند. در صورتیکه اگر معلمان قدمی در این راه بردارند و با استفاده از روش های ابتکاری و جذاب و غیر مستقیم دانش آموزان را با اهمیت نماز و نماز جماعت آشنا سازند و آن ها را به شرکت در نماز بدون اجبار علاقه مند کنند با این اکه از بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی جلوگیری کنند. با توجه به تحقیقات گوناگون بهترین زمان برای پرداختن به مسائل دینی و نماز جماعت به دوران دبیرستان بر می گردد.

بیان مسئله:

ما گروهی از دانش آموزان سال سوم تجربی هستیم به مدت ۱۰ سال هست که به عنوان دانش آموز مشغول به درست خواندن هستیم امسال نیز به عنوان دانش آموز در یکی از مدارس دخترانه آموزش و پرورش استان مازندران به نام فهیما در کلاس سوم تجربی که تعداد دانش آموزان آن ۳۷ نفر است. جز شورای مدسه و یاوران نماز هستیم. وضعیت درسی دانش آموزان مدرسه ما خوب است و سطح اقتصادی اولیا متوسط است مدرسه ما یکی از مدارس پر جمعیت شهرستان با ۲۱ کلاس است طی چندین سال تجربه ای که در مدارس مختلف داریم. خانواده ها از عدم علاقه مندی بچه هایشان به نماز ابراز ناراحتی و نگرانی می کردند و مدیران و مربیان پرورشی نیز از عدم علاقه مندی دانش آموزان به نماز جماعت ابراز ناراحتی می کردند در بعضی اوقات مدیران و معلم پرورشی برای شرکت دانش آموزان در نماز جماعت مجبور می شدند. که بچه ها را با کم کردن نمره بترساندند یا دادن کارت امتیاز بچه ها را به نماز جماعت مشتاق کنند البته این روش ها کارساز نبود زیرا با حذف این موارد دانش آموزان به بهانه شرکت در نماز جماعت فرار می کند امسال مانند سال های پیش دیدیم که تعداد صف نماز جماعت مدرسه از ۲ صف بیشتر نیست و تعداد کمی از بچه ها در نماز جماعت شرکت می کردند و اکثر آن ها به بهانه مختلف در نماز شرکت نمی کردند. مدیر مدرسه ما که چنین وضعی را مشاهده کرد با قرار دادن کمد جوایز و اقدامات دیگر خواست بچه ها را به نماز مشتاق کند که این موضوع هم تأثیر زیادی نداشت و تعداد نمازگزاران کم بود ما مانند پارسال عضو شورا و عضو یاوران نماز شدیم و مشکلی که بیشتر نمایان بود و اهمیت بالایی داشت علاقه مند نبودن دانش آموزان به نماز بود. و انگیزه اینجانبان به عنوان عضو شورا و عضو یاوران نماز این بود که بر افزایش علاقه دانش آموزان به نماز بپردازیم. با این که همه ی ما دانش آموزان در دوره دبیرستان به این موضوع واقف هستیم. اما متأسفانه بعضی وقت ها به بهانه های مختلف از این مورد غافل می شویم و به کلی فراموش می کنیم که تعلیم و تربیت مکمل هم هستند. این دو مانند بال های پرنده ای می ماند همان طور که پرنده نمی تواند با یک بال پرواز کند اگر پرداختن به هر کدام از این بال ها را فراموش کنیم امکان پرواز را از دانش آموز می گیریم.

با توجه به مسائلی که مطرح شده این سوالات در ذهنمان مطرح می شد.

سوال تحقیق

۱- چرا دانش آموزان ترجیح می دهند که به جای شرکت در نماز دور هم جمع شوند و صحبت کنند:

۲- چرا دانش آموزان علاقه ای به شرکت در نماز جماعت از خود شان نمی دهند؟

۳- آیا ما آگاهی کاملی در مورد اهمیت نماز و نماز جماعت داریم؟

۴- سهم من به عنوان یک عضو از شورا و یک سال بالایی در علاقه مند کردن دانش آموزان به نماز چه قدر می تواند موثر باشد؟

۵- آیا من می توانم با استفاده از روش ابتکاری به چه را به نماز علاقه مند کنم؟

اهداف:

با توجه به اهمیت موضوع و برای یافتن پاسخ های سوالاتی که مطرح کردیم تصمیم گرفتیم حداقل دلایل این کار دانش آموزان را دریابیم و با کمک معلمانم این مشکل را حل کنیم و با استفاده از کتاب های روانشناسی و همراهی معلمانم راهی یابیم که دانش آموزان با علاقه خود در نماز جماعت شرکت کنند. زمانی که ما دغدغه معلمان پرورشی و مدیر مدرسه مان و اولیا دانش آموزان را دیدیم خودمان نیز این مشکل را کاملاً احساس می کردیم حال برای حل این مشکلات به دنبال یافتن دلایل کار و راهکارهای عملی و ابتکاری بودند که با کمک و اولیا و معلمانم این وضعیت را بهبود ببخشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم

 

 

 

 

 


مرحله اول(شواهد۱):

در ابتدا با کمک مدیریت محترم مدرسه برای بچه ها چادر نماز و سجاده تهیه شد و مدیر و مربیان پرورشی سعی کردند با دادن نمره تشویقی و کارت امتیاز دانش آموزان را به شرکت در نماز جماعت علاقه مند کنند اما با گذشت یک ماه و ۱۵ روز تعداد صف ها از ۲ صف به ۳ صف بیشتر شد اما به حد مورد قبول نیست. جدول شماره (۱) میزان علاقه مندان و شرکت کنندگان در نماز جماعت در ۴۵ روز اول سال تحصیلی از بین ۲۰۰ نفر دانش آموزان نشان می دهد.

 

مدت زمان

تعداد شرکت کنندگان پایه اول

تعداد شرکت کنندگان پایه دوم

تعداد شرکت کنندگان پایه سوم

تعداد شرکت کنندگان پایه اول

 

کل

۹ روز اول ماه مهر

۵

۸

۱۱

۴

۲۸

۹ روز دوم ماه مهر

۷

۱۰

۷

۱۲

۳۶

۹ روز سوم ماه مهر

۵

۱۳

۱۳

۱۵

۴۹

۹ روز اول آبان

۱۲

۸

۱۵

۱۸

۵۳

۹ روز دوم آبان

۱۸

۱۱

۲۰

۹

۵۸

جدول شمار ه (۱)

 

* لازم به ذکر است که ۲۰۰ نفر دانش آموزی که انتخاب شده اند به صورت تصادفی از همه ی پایه ها به روش قرعه کشی توسط مدیران محترم و معاونین پرورش انتخاب شده اند.

نمودار شماره ۱ : نمودار مستطیلی شرکت کنندگان در نماز


 


با دیدن این جدول متوجه شدم اقداماتی که تا به حال مدیر مدرسه معلمین پرورشی انجام دادن کافی نیست و باید به دنبال دلایل این کار بگردم.

 

 

 

پیش یافته تحقیق:

الف) نماز در ادیان پیشین:

۱- در سوره ابراهیم آیه چهلم حضرت ابراهیم (ع) برای خود و ذریه اش از خدا توفیق اقامه نماز می خواهد و می گوید: «رب جعلنی مقیم الصلوه و من ذریتی»

ای پرورگار من من و فرزندانم را اقامه کننده نماز قرار ده.

۲- در سورم مریم آیه ۵۴ و ۵۵ قرآن صفن ستایش از اسماعیل می گوید:

«و من کان یا مراهله بالصلوه و کان عند ربه مرضیا»

افراد خانواده اش را به نماز فرمان می داد و نزد پروردگار خود مورد خشنودی بود.

ب) نکات پزشکی درباره نماز:

۱- تأثیر نماز بر شادابی جسم و روان:

پیامبر (ص) می فرماید: مومن شوخ و لبخند بر دهان باشد و منافق بد خلق و گره بر ابرو.

امر واجب نماز صبح با ارزانی داشتن بیداری صبحگاهی به انسان تقدیم کنند شادابی جسم و روان به او می باشد و یک نتیجه هم این شادابی سلامت و جسم و روان خواهد بود. صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ هرچه کردم هم از دولت قرآن کردم.

۲- تأثیر نماز بر وسواس های فکری:

امام صادق (ع) می فرماید: شیطان به وسیله وسواس نمی تواند بر ضرر بنده خدا کاری بکند مگر آن که بنده از یاد خدا اعراض کرده باشند. همان طور که اشاره شد ائمه معصوم که پزشکان حقیقی بشرند برای دوری از وسواس ذکر خدا را پیشنهاد کرده اند این فرمان الهی است که برای ذکر من نماز را به پا داریم.

ج) نماز از دیدگاه دانشمندان

۱- نماز از دیدگاه دانشمندان ایرانی و مسلمان:

نماز از دیدگاه فیض کاشانی:

فیض کاشانی در جلد سوم کتاب صحجه البیضاء ابتدا برخی آیات و روایات را بیان می کند که در آن ها انس و حضور قلب و عبادت شرط اصلی قلمداد می شود پس در مورد این که انس قلبی شرط صحت نماز است بحث می کند و بعد از آن راه، درمان ……… قلبی را که یکی از موانع حضور قلب است بررسی می کند.

 

 

 

نماز از دیدگاه میرزا جواد آقا ملکی تبریزی:

ایشان در کتاب اسرارالصلاه انس قلبی را حقیقت نماز می دانند و اسباب تحقیق آن را این چنین بر می شمرد. ۱- حضور قلب ۲- بصیرت ۳- رجاء و امید به فضل خداوند ۴- حیا ۵- تعظیم ذات اقدس حق و بزرگداشت عبادت.

۲- نماز دیدگاه دانشمندان غربی:

۱ – ویل دورانت مورخ و دانشمند آمریکایی می گوید:

چه خوش آهنگ است صدای موذن در گوش مسلمان و غیر مسلمان که این جان های محبوس در پیکر خالی را از فراز هزاران مسجد دعوت می کند که به سوی بخشنده ی زندگی و عقل توجه کننده و به جان با او پیوند گیرند.

۲- دکتر الکیس کارل برنده جایزه نوبل می گوید:

دعا و نماز قوی ترین نیرویی است که چون قوه جاذبه زمین: وجود حقیقی و خارجی دارد. در حرفه پزشکی، خود من مردانی را دیده ام که پس از آن که تمام معالجات، دیگر در حال آنان موثر واقع شده بود و به نیروی دعا و عبادت از بیماری مالیخولیا رهایی یافتند.

راه های پیشنهادی:

۱- برگزاری جلسه با خود دانش آموزان در جهت توجیه و دادن اطلاعات و آگاهی در مورد اهمیت این موضوع.

۲- دادن تحقیق به دانش آموزان از آثار و پاداش های نماز جماعت.

۳- استفاده از طرح صندلی نماز

۴- استفاده از برگ های تشکر و تقدیر از معلمانی که در نماز شرکت می کنند.

اجرای راه حل و دلایل انتخاب:

۱- برگزاری جلسه با خود دانش آموزان در جهت توجیه و دادن اطلاعات و آگاهی در مورد اهمیت این موضوع:

کاری که ما را مصّم به انجام این کار کرد این بود که تعداد ۵۰ عدد پرسش نامه تهیّه کرده ایم و به بچه ها دادیم تا آن را انجام بدهند نمونه ای از این پرسش نامه در پیوست آمده است. من با بررسی این پرسش نامه به این نتیجه رسیدم که عدم علاقه ی دانش آموزان در نماز و نماز جماعت مربوط خود آن هاست. برای همین نیاز به جلسه ای برای دانش آموزان بودیم که توضیح دادیم که در این دو ماه چه کردیم و چه امکاناتی برای آن ها فراهم کردیم. و هدفمان را از برگزاری جلسه برای آن ها توضیح دادیم برای دانش آموزان در مورد اهمیت نماز جماعت و این که بسیاری از مشکلات اخلاقی و رفتاری دانش آموزان با تربیت صحیح دینی جذب آنها به نماز جماعت می توان حل کرد توضیح دادیم همه ی دانش آموزان قانع شدند و مشوق خوبی برای بچه های دیگر شدند.

 

 

۲- دادن تحقیق به دانش آموزان از آثار و پاداش های نماز جماعت:

به دلیل اینکه دانش آموزان دارای عدم آگاهی ازیاد دانش و اهمیت نماز جماعت بودند و اینکه قبول سرخیزی مربوط به شناخت کامل از آن نیز می باشد قرار شد هر یک از بچه ها در هر جلسه چند خط ای درباره آثار و پاداش و اهمیت نماز جماعت برای ما تحقیق کنند و برای ما صحبت کنند.

۳- استفاده از طرح صندلی نماز:

زمانی که شادی و نشاط دانش آموزان را دیدیم و احساسی که داشتن تصمیم گرفتیم با یک برنامه به نام صندلی نماز ایجاد کنیم. در هر جلسه هر یک از بچه ها می آمد و درباره خصوصیات ای که یک دختر مسلمان داشته باشد برای دوستانش می گفت این فعالیت به خوبی انجام گرفت و بچه ها مشتاق بودن برای دانش آموزان در این باره حرف بزنند. و این کار واقعاً برای من جذاب بود.

۴- استفاده از برگ های تشکر و تقدیر از معلمانی که در نماز شرکت می کنند:

زمانی که دانش آموزان بفهمند که همیشه نباید بزرگترها کوچک تر ها را تشویق کنند. بلکه کوچک ترها هم می توانند این کار را انجام دهند با اعضای شورا قرار گذاشتیم که کارت هایی را تهیه کنیم و از معلمانی که در نماز شرکت کنند بدین گونه تقدیر کنیم.

( شواهد موفقیت در پژوهش ۲) مرحله دوم:

۱- بعداز انجام هر فعالیت روحیه دانش آموزان بالاتر می رفت.

۲- صف نماز از ۲ به ۳ صف و به ۵ تا ۶ و گاهی ۷ صف رسید.

۳- تعداد معلمان بیشتر شد.

۴- آگاهی بچه ها بالاتر رفت در مورد نماز جماعت.

جدول شماره ۲ در ۴۵ روز دوم ماه

ردیف

نوع فعالیت

تعداد شرکت کنندگان به نماز جماعت

۱

برگزاری جلسه با دانش آموزان

۸۰ نفر

۲

برگزاری مسابقه نوشتن تحقیق

۹۰ نفر

۳

بعد از دادن کارت امتیازی و نمره تشویقی توسط مدیر و معاونین پرورشی

۱۲۰ نفر

۴

برگزاری طرح صندلی نماز

۱۴۰ نفر

 

 

 

 

 

 

نمودار شماره ۲: نمودار مستطیلی


جدول شماره ۳: جدول شرکت کنندگان نماز درهر ماه

ردیف

ماه

تعداد دانش آموزان

تعداد دبیران

۱

مهر

۵۰

۳

۲

آبان

۸۰

۸

۳

آذر

۱۴۰

۱۵

 

 

 

 

فصل سوم

 

 

 

 

 


روش جمع آوری داده ها برای ارائه راه حل:

۱- مصاحبه:

در ابتدا از ۲۰ نفر از بچه هایی که به نماز جماعت آمدن در چندین روز متوالی سوال کدریم در مورد موارد زیر:

۱- اهمیت نماز جماعت

۲- چرا بعضی ها دوست ندارند در نماز جماعت شرکت کنند.

۳- به نظر شما چه کارهایی باید انجام شود تا همه در نماز جماعت شرکت کنند و سوالاتی از این قبیل پرسش کردن.

۲- پرسش نامه:

با توجه به پرسش هایی که دانش آموزان در پاسخ به مصاحبه دادن لازم بود که اطلاعاتی را در همین زمینه از بچه های که موقع نماز در نماز شرکت نمی کردند بپرسم به همین دلیل ۵۰ عدد برگه چاپ کردم و به بپه هایی که به نماز نمی آمدن توزیع کرد و بعد از دریافت برگه ها را بررسی کردم.

با بررسی پرسش نامه به این نتیجه رسیدیم که عدم علاقه دانش آموزان به نماز مربوط به خود آنهاست و آن ها علاقه ای به شرکت در نماز ندارند.

 

۳- مطالعه:

کتابها، مجلات و تحقیقاتی که در این زمینه نوشته شده بود، پایان نامه و …. استفاده کردیم و نام آن ها را به عنوان منابع و مأخذ ذکر کردیم.

روش اجرای طرح:

این طرح بر حسب پدیده تصادفی بود به دور از هیچ مداخله، دور از غرض شخصی برای جامعه آماری از بین دانش آموزان قرعه کشی کردیم. برای مصاحبه به صورت تصادفی به هر که از دانش آموزان برخورد کردیم چه از بچه های نماز خوان و چه از بچه های کاهل بود مصاحبه شد. در قسمت پرسش نامه از افرادی که در ساعات نماز مشغول کارهای دیگر بودن استفاده کردیم.

مشکلات و محدودیت ها:

کتاب خانه های مناسب و دسترس نبود و کتاب های که می خوانیم در دسترس نبود محدودیت مکانی و زمانی داشتیم. اینترنت در دسترس نبود و مدت زمان کم بود.

 

 

 

فصل چهارم

 

 

 

 

 


نتایج:

۱- دانش آموزان به خواندن نمازهای روزانه و شرکت در نماز جماعت علاقه مند شدن.

۲- دانش آموزان بودن اجبار به نماز می آیند.

۳- با دیدن جدول های شاخص تعداد دانش آموزان به حداکثر رسیده.

۴- ایمان و آگاهی دانش آموزان تقویت شد.

۵- استفاده از روش های ابتکاری باعث اعتماد به نفس دانش آموزان شد.

۶- روش صندلی نماز سبب رشد خلاقیت دانش آموزان شد.

باز ساخت:

۱- این اقدام باعث شد آگاهی ما نسبت به روانشناسی نوجوانان بالا برود.

۲- مشکل کمبود دپار از بین رفت و چادرهای جدید برای بچه ها دوخته شد.

۳- متوجه شدم که روش های یکنواخت برای ترغیب دانش آموزان مناسب نیست.

۴- به این موضوع پی بردم که اقدامات ما دانش آموزان کافی نیست و اقدامات مدیر و معلمان تأثیری زیاد دارد.

 

 

فصل پنجم

 

 

 

 

 


نتیجه گیری:

۱- بچه ها تازه جوان گرا هستند و از این رو ترغیب به نماز باید بازتابی مطابق ذوق و علاقه ی آنان باشد.

۲- بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش از طریق تحقیق از بین می رود.

۳- بهترین زمان برای تربیت دینی از جمله آموزش به نماز و علاقه مند کردن دانش آموزان به مسائل دینی سن نوجوانی و جوانی است.

۴- اگر تربیت دینی از روش های غیر مستقیم استفاده شود (مثل نمایش و شعر) تأثیر بیشتری دارد.

پیشنهادات:

۱- صدا و سیما نقش فراوانی در تربیت دینی دارد صدا و سیما می تواند با تولید برنامه های جذاب به طور غیر مستقیم بچه ها را به نماز علاقه مند کند.

۲- آموزش و پرورش باید معلمان را تشویق کند که علاوه بر موضوعات آموزشی به حد منازعات گوناگون در حیطه تربیت دینی دانش آموزان نیز بیشتر بپردازند.

۳- مدرسه از امام جماعت های استفاده کند که بتواند با استفاده از روش های متنوع و جذاب علاوه بر بالا بردن دانش آموزان بتوانند آن ها را به نماز جماعت ترغیب کنند.

 

کلام آخر:

امام خمینی (ره) می فرماید:

آن قدر که انسان غیر تربیت شده مضر است جوامع هیچ شیطانی و هیچ حیوانی و هیچ موجودی آن قدر مضر نیست و آن قدر که انسان تربیت شده مفید است برای جوامع هیچ ملائکه و موجودی آن قدر مفید نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ:

۱- مجله پیوند، شماره ۳۱، اسفند ۱۳۸۴٫

۲- مجله پیوند شماره ۳۲۰، خرداد ۱۳۸۰٫

۳- بحارالانوار، جلد ۹۹ مجلسی، محمدباقر، تهران انتشارات مکتب های اسلامیه.

۴- قرائتی، محسن، پرتوی از اسرار نماز، تهران مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن.

۵- علی قائمی، اقامه نماز در دوران کودکی و نوجوانی تهران ستاد اقامه نماز صص ۶۶-۱۰٫

۶- محمدی، محمد، میزان الاحکمه، قم، انتشارات دارالحدیث ۱۳۷۷٫

۷- قرآن مجید.

۸- دیلمی، حسن، هزار و یک نکته درباره نماز، تهران، ستاد اقامه نماز،۱۳۷۸٫

 

 

 

 

 

پیوست:

با عرض سلام خسته نباشید.

دانش آموزان گرامی:

پرسش نامه ای که در اختیار دارید به منظور کمک به علاقه مند کردن دانش آموزان به نماز و نماز جماعت تنظیم شده است خواهشمندیم با مطالعه ی دقیق به سوالات زیر پاسخ دهید تا به کمک شما دانش آموزان محترم بتوانیم قدمی در جهت تربیت دینی دانش آموزان برداریم.

از همکاری همه ی شما اولیای محترم متشکرم.

۱- آیا شما در منزل نمازهایتان را مرتب می خوانید؟

۲- آیا در مورد اهمیت و آثار نماز جماعت اطلاعاتی دارید؟

۳- آیا شما و والدینتان در نماز جماعت و نماز جمعه شرکت می کنید؟

۴- برای تشویق دوستانتان به نماز به خصوص نماز جماعت چه راه های پیشنهاد می کنید؟

۵- به نظر شما عدم علاقه ی بعضی از بچه ها به شرکت در نماز جماعت چه چیزهای می تواند باشد؟

۶- به نظر شما مناسب ترین زمان برای تشویق بچه ها به نماز و نماز جماعت چه سنی یا دوره ای است؟چرا؟

قدردانی:

در اینجا از سرکار خانم شریفی و خانم نادری به خاطر همکاری صمیمانه ای که با ما داشتن لازم می بینیم از آن ها کمال تشکر را داشته باشیم از سرکارخانم حمزه معاونت فناوری که اختیارات و سیستم در اختیار ما قرار دادن از مدیریت محترم خانم حیدری و معاونین پرورشی خانم داداش نیا و برزگران صمیمانه کمال تشکر را به خاطر همیاری دارم. از همه دوستانم که به من هرگونه بود کمک کردند صمیمانه کمال تشکر را دارم.



موضوعات :
ترجمه

درباره نویسنده

admin 162 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *