گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

چند توصیه به ورزشکاران برای فعالیت در هوای گرم * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

چند توصیه به ورزشکاران برای فعالیت در هوای گرم
۱۳۹۶-۰۸-۲۰
184 بازدید
گزارش نسخه جدید

چند توصیه به ورزشکاران برای فعالیت در هوای گرم


چند توصیه به ورزشکاران برای فعالیت در هوای گرم

پروفسور تامسون در گفت‌وگو با ایسنا: “خو پذیری” راهکاری مناسب برای فعالیت در هوای گرم است

» سرویس: ورزشی – علم ورزش

کد خبر: ۹۱۰۲۲۰۱۱۵۶۱

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ – ۰۹:۵۰


پروفسور تامسون راهکارهایی برای ورزشکاران برای فعالیت در تابستان و جلوگیری از گرمازدگی ارائه داد.

متخصص پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مقاله‌ای که در هشتمین کنگره بین‌المللی پزشکی ورزشی ایران ارائه داد، گفت: چند عامل باعث کاهش عملکرد ورزشکاران در شرایط گرم می‌شود. دمای بالای بدن، دمای بالای سطح پوست، افزایش ضربان قلب، دهیدراته شدن (بی‌آب شدن) بدن، از جمله عواملی هستند که باعث کاهش عملکرد مفید ورزشکار در شرایط آب و هوایی گرم می‌شوند.

وی ادامه داد: شدت تمرین، دمای محیط و رطوبت باعث می‌شود که دمای بدن هنگام فعالیت ورزشی بالاتر رود. همین عوامل در کنار گرمای تشعشعی از محیط و پوشش نامناسب ورزشکار افزایش دمای پوست بدن ورزشکار را به دنبال دارد. از دست رفتن آب بدن باعث می‌شود ضربان قلب بالاتر رفته تا بتواند خون را با شدت بیشتری در بدن به جریان اندازد. همچنین تعریق زیاد و میزان کم مواد الکترولیت دریافتی می‌تواند منجر به بی‌آب شدن بدن شود. اگر بتوان راهکارهایی به دست آورد تا این سه فاکتور کاهش پیدا کند می‌توان از بی‌آبی بدن جلوگیری کرد.

ورزشکاران می‌توانند در هوای گرم تمرین کنند تا خو پذیری بدن‌شان بالا رود. در این شرایط در حالی که در شرایط عادی ضربان قلب بدن با ورزش در هوای گرم بالا می‌رود، در صورت تمرین و سازگار شدن بدن، قلب خودش را با شرایط جدید وفق داده و میزان ضربان قلب رفته رفته به شرایط عادی برمی‌گردد. تحقیقات نشان داده این کاهش ضربان حتی پس از گذشت ۶ روز از تمرین در هوای گرم به طرز معناداری رخ می‌دهد.

تامسون با اشاره به تغییرات فیزیولوژیکی بدن هنگام فعالیت‌های ورزشی در هوای گرم گفت: فشار خون سیاهرگی، حجم خون، حجم تنفس، فشار خون، حجم ضربه‌ای، برون‌ده قلبی،‌ فشار خون سرخرگی، جریان خون طحال، حجم خون طحال، جریان خون کلیه‌ها و جریان خون عضلات عواملی هستند که در هوای گرم کاهش پیدا می‌کنند. در سوی مقابل جریان زیرپوستی خون و حجم خون پوستی افزایش پیدا می‌کند.

پروفسور تامسون با اشاره به پدیده‌ی خوپذیری ورزشکاران با گرما عنوان کرد: طبق تعریف صورت گرفته چهار گروه برای رتبه بندی میزان حرارت ناشی از سوخت و ساز بدن ورزشکار مشخص شده است؛ ورزشکار غیر فعال در هوای سرد در پایین‌ترین رده قرار دارد، پس از آن ورزشکار فعال در هوای سرد قرار می‌گیرد. ورزشکار غیر فعال در هوای گرم در رده دوم و ورزشکار فعال در هوای گرم در جایگاه نخست قرار گرفته و به معنای بیشترین سوخت و ساز و ایجاد حرارت در بدن است.

این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: ورزشکاران می‌توانند در هوای گرم تمرین کنند تا خو پذیری بدن‌شان بالا رود. در این شرایط در حالی که در شرایط عادی ضربان قلب بدن با ورزش در هوای گرم بالا می‌رود، در صورت تمرین و سازگار شدن بدن، قلب خودش را با شرایط جدید وفق داده و میزان ضربان قلب رفته رفته به شرایط عادی برمی‌گردد. تحقیقات نشان داده این کاهش ضربان حتی پس از گذشت ۶ روز از تمرین در هوای گرم به طرز معناداری رخ می‌دهد.

وی با اشاره به یک پژوهش صورت گرفته در میان دوندگان عنوان کرد: طبق آماری که به دست آمد، تعدادی دونده استقامتی به طور آزمایشی فاصله ۲۰ کیلومتر را دویدند. میزان دمای بدن آن‌ها در پایان این ۲۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که بیشترین فراوانی دمای بدن آن‌ها در حوزه ۴۰٫۵ تا ۴۰٫۹ قرار دارد. این بررسی در درجه حرارت ۳۰ و ۷۰ درصد رطوبت انجام گرفت. البته رطوبت بیشتر تاثیر منفی دارد چرا که مانع تعریق مناسب شده و باعث می‌شود گرمای بدن از دست نرود.

تامسون تعریق بالا را یکی از خصوصیات ورزشکاران برجسته دانست و گفت: برخلاف چیزی که عموم تصور می‌کنند، ورزشکاری که زیاد عرق می‌کند به این معنا نیست که ضعیف نیست و زود خسته شده بلکه تعریق مناسب یکی از صفات مثبت ورزشکاران است. این مسائل باعث می‌شود که تبخیر سطحی از بدن با سرعت بیشتری انجام شده و گرما با نرخ بیشتر از بدن خارج شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با مهم دانستن مصرف الکترولیت‌ها و تامین آب بدن پس از فعالیت‌های ورزشی عنوان کرد: با کاهش غلظت نمک در عرق باید به مصرف آب و الکترولیت پس از فعالیت ورزشی ادامه داد تا آب بدن دوباره تامین شود. حتی نوشیدنی انرژی زا در صورتی که میزان گلوکز آن ۹ گرم بر لیتر بیشتر نباشد توصیه می‌شود.

تامسون در پایان به ورزشکارانی که در هوای گرم فعالیت ورزشی دارند توصیه کرد: پوشش باید تا حد امکان کم باشد تا از تعریق مناسب جلوگیری نشود. همچنین ورزشکاران حرفه‌ای که قصد دارند رقابتی را در هوای گرم انجام دهند،‌ در دوره‌های تمرینی خود می‌توانند خو پذیری به هوای گرم را تجربه کنند. البته شدت، میزان و فاصله زمانی تمرین باید به دقت بررسی شود.



موضوعات :
ترجمه
ads

درباره نویسنده

admin 162 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *