گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

شکستگی در رفتگی رگ به رگ شدن * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

شکستگی در رفتگی رگ به رگ شدن
۱۳۹۶-۱۰-۲۷
98 بازدید
گزارش نسخه جدید

شکستگی در رفتگی رگ به رگ شدن


موضوع: شکستگی

در رفتگی

رگ به رگ شدن

کلیات شکستگی

آسیب های سیستم اسکلتی- عضلانی بدن انسان از جمله مهمترین مشکلاتی است که برای این دستگاه بوجود میاید و در بین این آسیب ها مسلما شکستگی ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
سیستم اسکلتی- عضلانی بدن انسان شامل ستون مهره، لگن، اندام فوقانی و اندام تحتانی است. گرچه آسیب های اختصاصی هر کدام از قسمت ها در مباحث مربوط به هر اندام بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است، موارد مشترکی وجود دارد که در مورد همه آسیب ها یکسان است.
در مبحث “کلیات شکستگی” این مشکلات مشترک مورد توجه قرار میگیرند.

انواع شکستگی

  مکانیسم و تقسیم بندی

دررفتگی یک جابجایی دائمی در سطوح مفصلی
نسبت به یکدیگر است. دررفتگی کامل در صورت از دست دادن ارتباط بین دو سطح مفصلی
کامل است ولی هنگامی که قطع تماس مشتقات مفصلی جزئی باشد٬ دررفتگی نسبی (subluxation) نام می‌گیرد. در هنگام دررفتگی کامل٬ مفصل چنان پیچیده یا کشیده شده که استخوان‌ها از محل طبیعی خود در مفصل خارج یا جابه جا شده و ممکن است رباط‌ها
نیز کشیده یا پاره شوند.

سبب‌شناسی

اتیولوژی
و سبب‌شناسی دررفتگی سه بخش را دربرمی‌گیرد:

  • تروماتیک: پس از ضربه سخت و یک ترومای
    شدید٬ بخش انتهایی استخوان بطور کامل جابجا می‌شود.
  • دژنراتیو (پاتولوژیک): مربوط به آسیب کپسول لیگامانی (مانند آرتریت روماتوئید(.
  • ناهنجاری مادرزادی: دفورمه بودن مفصل و انتهای استخوان (مثلاً لگن(

مهم‌ترین علامت در رفتگی بی حرکت ماندن سر استخوان در رفته در محل جدید بوده که همراه با کبودی ودرد زیاد است.

اسـپاسم (CRAMPS): اسپاسم و یــا گرفتگی عضلات عـبـــارت است از ” انقباضات غیر ارادی، ناگهانی، ممتد و مـعــمولا دردناک عضلات.” اسپاسم عضلانی ممکن است از چند ثانیه تا یک ربع ساعت بطول انجامد. عارضه جـدی نمی باشد و به جز در موارد خاص پس از مدت کـوتـــاهی برطرف میگردد.

علل گرفتگی عضلات :

* کار کشیدن بیش از حد از عضلات .

* انجام دادن تمرینات بدنی شدید و خستگی عضلات.

* کم آبی بدن.

* قرار گرفتن عضلات در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی.

* انجام ندادن حرکات کششی و گرم نکردن بدن پیش از اقدام به فعالیتهای بدنی.

* بهم خوردن تعادل مایعات، هورمونها و الکترولیتهای بدن.

* تهی شدن عضلات از عناصر منیزیم، کلسیم و پتاسیم که برای انقباض مناسب عضلات ضروری میباشند.
*
مصرف برخی از داروها مانند مدر ها.

* مصرف مشروبات الکلی

* نارسایی کلیه ها، کم کاری تیروئید، حاملگی و اختلالات عصبی.

درمان گرفتگی عضلات:

* انجام حرکات کششی عضلات در گیر.

* استفاده از کمپرس سرد و یا گرم

.* نو شیدن آب کافی.

* ماساژ دادن موضع.

پیشگیری از گرفتگی عضلات:

* زیاد از عضلات خود کار نکشید.

* پیش از فعالیت بدنی حتما ابتدا بدن خود را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید. * در طول روز آب کافی بیاشامید.

کشیدگی عضلات(STRAIN):به کشیدگی و در موارد شدید پارگی عضلات و یا تاندونها (تاندونها=زرد پی=وتر= بافت الیافی قطوری که استخوانها را به عضلات متصل میکنند) کشیدگی عضلات اطلاق میگردد. عضلاتی که بیشتر دچار کشیدگی میگردند عضلات ناحیه کمر، گردن، ران و ساق پا میباشند.

علل کشیدگی عضلات:

* استفاده بیش از حد و مکرر و طولانی مدت از عضلات و تاندونها.

* پیچ خوردگی ،کشیده شدن و انقباض ناگهانی و شدید عضلات.

رگ به رگ شدن(SPRAIN):به کشیدگی و در موارد شدید پارگی لیگامانها(لیگامانها= رباطها= بافتهایی که اتصال دهنده استخوانها به یکدیگر میباشند) اطلاق میگردد. وظیفه رباطها استوار سازی مفاصل و جلوگیری از حرکات بیش از حد آنها میباشد. این عارضه بیشتر در ناحیه قوزک پا، زانو، کتف و مچ دست روی میدهد.

علل رگ به رگ شدن:

* پیچ خوردگی، کشیده شدن ناگهانی رباطها و مفاصل.

* ضربه به بدن.

* درپی سقوط و زمین خوردن.

علایم و نشانه های کشیدگی و رگ به رگ شدن:

* درد-تورم-التهاب-کوفتگی-ناتوانی در حرکت دادن موضع-اسپاسم عضلانی-در موارد شدید خونریزی و کبودی شدید موضع.

درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن:

۱مصرف مسکنهای درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن.

۲بی حرکت نگاهداشتن موضع به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر.

۳استفاده از کمپرس یخ در ۷۲-۴۸ اولیه-کمپرس باید در فواصل زمانی ۳-۲ ساعت به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی موضع قرار داده شود.

۴بانداژ کردن موضع آسیب دیده از تورم بیشتر آن جلوگیری میکند در هنگام بانداژکردن مراقب باشید بیش از حد باند را محکم دور موضع نپیچید زیرا با این عمل از رسیدن خون به ناحیه مورد نظر جلوگیری میکنید.

۵بالا نگاه داشتن ناحیه آسیب دیده تورم آن را کاهش میدهد.

۶هیچگاه در ۴۸ ساعت نخست کشیدگی و رگ به رگ شدن از کمپرس گرم استفاده نکنید. اما پس از گذشت ۳-۲ روز استفاده هر دو نوع کمپرس گرم و سرد کارساز میباشد.

اقدامات پیشگیرانه:

* هنگامی که خسته و یا دچار درد عضو میباشید از ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی خودداری کنید.
*
با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سلامتی خود را همواره حفظ کنید.

* وزن خود را کنترل کنید.

* پیش ازانجام هر گونه فعالیت بدنی ابتدا بدنتان را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید

* کفشهای مناسب و کاملا اندازه به پا کنید.

* همواره عضلات خود را قوی ،نرم و انعصاف پذیر نگاه دارید.

* همواره شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشید.

* از تجهیزات حفاظتی هنگام فعالیت بدنی استفاده کنید مانند ساق بند،مچ بند و غیره.


 



موضوعات :
ترجمه
ads

درباره نویسنده

admin 162 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *