گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

حفاری در مخازن نفت وگاز * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

حفاری در مخازن نفت وگاز
1397-01-22
17 بازدید
گزارش نسخه جدید

حفاری در مخازن نفت وگاز


حفاری در مخازن نفت وگاز

حفاری این چاهها توسط دکل های حفاری صورت می پذیرد ودر مناطق ناروکنگان با اعماق مختلف که در بین آنها چاههای با عمق ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ متر نیز مشاهده می شود برای حفاری چاه دکل حفاری برروی Location هایی که از طریق مهندسین زمین شناسی ونفت مورد تائید باشد قرار گرفته وبا مته های با سایزهای مختلف شروع به حفاری می کند وبعد از نصب Cassing وسیمان کاری پشت Cassing ها و همچنین قرار دادن لوله ای به بنام Tubing وهمچنین نصب تجهیزات تاج یاسرچاه و رسیدن به گاز، چاه را تحویل واحد بهره برداری قرار می دهند که واحد بهره برداری نیز با قرار دادن خم S وشیر بهره برداری و لوله های انتقال، گاز را به سمت کارخانه ومراکز تفکیک جهت تفکیک مقدماتی انتقال می دهد.

در عمق حدود ۶۰ تا ۸۰ متری چاه و درلوله Tubing شیر ایمنی بنام SSSV یا sub surface safety valve قرار دارد که توسط سیستم کورت پانل هیدرولیکی باز و بسته می شود.

شیر ایمنی دیگری در سطح زمین بنام SSV قرار دارد که این ولو نیز درشرایط اضطراری وخاص توسط فرمانی که از سیستم کورت پانل دریافت می کند باز یا بسته می شود. شرح سیستم کرت پانل CORT PANEL در صفحات بعد بصورت کامل آمده شده است.

اما نخست اجزاء تشکیل دهنده یک چاه را به طور کامل شرح می دهیم .

اجزاء تشکیل دهنده چاه گازی :

  1. مخزن زیر زمینی گاز و نفت
  2. پوش سنگ ( لایه نفوذ ناپذیر بالای مخزن
  3. لوله آستری
  4. کفشک تولید
  5. لوله جداری
  6. لوله مخزی که شامل قسمتهای زیر می باشد :

    ۶-۱ کفشک

    ۶-۲ نشیمنگاه شیر تزریق مواد ضد خورندگی درون چاه

    ۶-۳ وسیله خنثی سازی انبساط و انقباض لوله مغزی

    ۶-۴ محل نصب شیر لوله مغزی

    ۶-۴ محل نصب شیر ۳SV

  7. شیر تزریق
  8. شیر ایمنی تحت الارضی ۳SV
  9. لوله حامل روغن هیدرولیک

۱۰-نگهدارنده قسمت بالائی لوله مغزی

۱۱- شیر های جانبی

۱۲- محفظه تبدیل لوله های جداره چاه

۱۳- شیر اصلی زیرین

۱۴- شیر ایمنی سطح الارضی ۲SV

۱۵- چهار راهه

۱۶- شیر عمقی

۱۷- سرپوش

۱۸- شیر ایمنی ( اوتیس )

۱۹- فلنج ابزار دقیق

۲۰- لوله خم S

۲۱- کوپن خوردگی

۲۲- شیر کشتن چاه

۲۳- تله سنگ

۲۴- شیر سوخت

۲۵- شیر تخلیه فشار

۲۶- شیر بهره برداری

۲۷- شیر کاهنده قابل تنظیم

۲۸- شیر کاهنده ثابت

۲۹- شیر نمونه گیری

۳۰- شیر اضطراری

۳۱- گسکت عایق

۳۲- خط لوله کشتن چاه

۳۳- خط لوله جریانی

طریقه روی سرویس آوردن چاه

جهت باز کردن چاه به موارد زیر توجه می کنیم :

  1. مسیر گاز به سمت گودال سوخت بسته باشد .
  2. شیر بهره برداری بسته باشد .
  3. هیچ شیر یا نقطه ای ( piont ) به هوای آزاد باز نباشد .
  4. شیر های مسیر روغن هیدرولیک روی شیر های sssv و ssv باز باشد .
  5. PSLL-102 روی سرویس باشد .
  6. اداوات ابزاردقیقی از جمله فشار سنج ها و low pilot ها روی سرویس باشند .
  7. کلیه اتصالات سیستم هیدرولیک کورت پنل تکمیل و وضعیت باز و بسته بودن شیرهای سیستم فوق در حالت درستی باشد .
  8. دکمه سلونوئید های شیر sssv و ssv در حالت Auto باشد .
  9. ارتفاع سطح روغن در مخازن روغن کورت پنل و ESDV-101 در حد مناسب باشد .

۱۰-دکمه های بستن اضطراری چاه ( برقی و روغنی ) reset شده باشند .

۱۱-وضعیت کلیدهای Auto-Man تلمبه های روغن هیدرولیک کورت پنل روی حالت off باشند .

۱۲- کلید های برقی ۱۱۰ ولت AC و ۳۸۰ ولت AC روی بدنه کورت پنل روی حالت ON باشند .

پس از بررسی موارد فوق مراحل باز کردن چاه بشرح زیر شروع می شود :

  1. قسمت فوقانی Press . Reducing valve را آزاد تا به وضعیت عادی برگردد .
  2. کلیدهای Auto – Man تلمبه های هیدرولیک را روی وضعیت Man قرار داده و مواظب هستیم وقتی فشار روغن هیدرولیک در High Press Accumulator به حدود ۲۳۰ بار درLow Press Accumulator به حدود ۱۰۰ بار رسید کلیدها را در وضعیت Auto قرار می دهیم .
  3. در این موقع تمام سیستم Holding Loop از جمله مسیرهای روغن چهار عدد Low Pilot و دکمه بستن اضطراری روغنی چاه نیز تامین شده و فشار روغن H/L از ۴ بار بالاتر رفته و برق ۱۱۰ ولت AC پنل وصل شده است .

 

  1. در این موقع قست فوقانی Press . Reducing valve را آزاد تا به وضعیت عادی برگردد.
  2. اکنون به دلیل نبودن فشار در سیستم هر چهار لامپ قرمز رنگ که نشاندهنده وجود فرامین Shut Down روی Solenoid Valve شیرهای sssv و ssv می باشند روشن هستند . با فشار دادن دکمه های Override لامپهای سفید رنگ روشن شده و مدار Shut Down مربوط به آنها Overrideمی شود .
  3. حال با فشار دادن دکمه های Open مربوط به Solenoid Valve شیرهای ساب و مستر Solenoid Valve عمل کرده و جریان روغن ابتدا به سمت sssv و سپس ( بعد از ۳۰ ثانیه ) بسمت ssv برقرار می شود و شیرهای فوق الذکر یکی پس از دیگری باز می شود ، ضمنا ممکن است بدلایلی لازم باشد که دکمه های Open شیرهای sssv ، ssv چند بار فشرده شوند تا شیرهای فوق باز شوند .
  4. پس از آنکه شیرهای sssv ، ssv باز شدند اکنون پس از اطمینان از باز بودن شیر UX ، شیر بهره برداری را کمی باز می کنیم تا فشار گاز دو طرف آن یکسان شود . سپس آن را می بندیم .
  5. در صورتی که به دلایلی خط لوله گاز بین چاه و سایت تخلیه شده باشد و بدون توجه به این مسئله ESDV-101 باز شود ، شبیه آن است که چاه به سمت گودال سوخت باز شده و این مسئله می تواند به ادوات سر چاه آسیب برساند . گر چه وجود PSLL-102 می تواند به محض کم شدن فشار به سرعت ESDV-101 را بسته و از خطر جلوگیری کند ولی ، هم به دلیل احتیاط بیشتر و هم جهت راحت تر باز شدن شیر ( فشار دو طرف شیر نزدیک به هم باشند ) پس از اطمینان از اینکه فشار Down Stream شیر در حد مناسب است ، اقدام به کشیدن Latch سولنوئید ولو کرده تا Energize شده شیر ESDV-101 باز شود .
  6. شیر بهره برداری را به تدریج باز می کنیم تا خط لوله گاز از چاه تا سایت کاملا پر ( Pake ) شود ، سپس به سایت اطلاع می دهیم که می توانند چاه را مورد بهره برداری قرار دهند .

    ۱۰- تلمبه مواد ضد خورندگی را پس از بررسی مسیر ورودی و خروجی روشن می کنیم .

 

 

مرکز تفکیک

در پایان با باز کردن شیر بهره برداری که بصورت دستی می باشد سیال دو فازی به سمت سایت یا مرکز تفکیک منتقل می شود و در مرحله اول تفکیک وارد سپریتور مرحله اول که s-01نام دارد می شود. ورودی مرکز تفکیک از هر چاه یک خط لوله ۸ اینچ می باشد واز هر چاهی یک خط لوله وارد می شود روی این لوله ها شیر اضطرای بنام ۱۰۳ – ESDV وجود دارد که در شرایط اضطراری و مواردی که توسط کامپیوتر که در PLC تعریف شده سبب بستن این شیر شده واز خطرات احتمالی جلوگیری بعمل می آید.

 

 

۱۰۳ – ESDV توسط چهار عامل بسته خواهد شد که عباتند از :

FAHH و FALL-104 وPAHH-107 وLAHH-103 .

زمانی که ESDV-103 به هر دلیلی بسته شود ، بلافاصله پس از آن LCV-103 مربوط به مایعات خروجی از تفکیک کننده مرحله اول(s-01 ) بسته خواهد شد. بعد از ESDV-103روی لوله گاز ورودی ، یک بال ولو تعبیه شده وپس از آن یک Strainer قرار دارد که ذرات احتمالی موجود همراه گاز در این قسمت گرفته می شود. وپس از صافی ، شیر کنترلی XCV-106 می باشد که وظیفه آن کنترل فشار وجریان گاز در حالت های ویژه می باشد پس از این شیر نیز یک بال ولو دیگر تعبیه شده که وظیفه این ۲ بال ولو خارج کردن XCV-106 از سرویس می باشد. لوله گاز ورودی به تفکیک کننده مرحله اول(s-01) ، ۸ اینچ می باشد. شکل مرحله اول تفکیک در ادامه خواهد آمد. وخروجی s-01 ، ۱۰ اینچ می باشد برروی لوله خروجی گاز یک orifice Plate نصب گردیده که می تواند در دو طرف خود اختلال فشار ایجاد کرده واین اختلاف فشار را به FT-102 منتقل می کند که کار آن اندازه گیری میزان جریان گاز وثبت آن در اتاق کنترل است . که در صفحات بعدی کنترل میزان گاز ورودی به سپریتور مرحله اول که توسط سیستم آنالوگ کنترل می شود مفصل بحث خواهد شد. روی لوله خروجی گاز درست قبل از اتصال به هدر متشرک ۲۰ اینچ یک بال ولو می باشد که می توان از آن برای فشار گیری s-01 استفاده کرد. لوله مایعات خروجی از تفکیک کننده ۳ اینج بوده (که مایعات به مرحله دوم تفکیک ۰۲ می رود ویک شیر بنام LCV- 103 روی آن نصب می باشد که نوع ( ON/OFF ) می باشد وبا عمل کرد LSLL-103 بسته می شود یعنی زمانی که سطح مایعات سپریور ۰۱ خیلی پایین می آید شیر مذکور (LCV -103) بسته خواهد شد (در همین زمینه سیستم کنترل دیجیتال توضیح داده خواهد شد) وبعد از آن LCV-102 قرار گرفته که سطح مایعات درون تفکیک کننده را کنترل می کند وفرمان خود را از LC/LC-102 روی s-01 گرفته که با ساختن OUTPUT از ۳-۱۵ psi سبب بسته یا باز شدن ولو مذکور میگردد و باعث کنترل سطح مایعات درs-01 می شود.

تفکیک کننده های مرحله اول در فاز ( نار) بنام S-01 شناخته می شوند نوع وابعاد آنها افقی به قطر MM 1524 وطول ۴۵۷۰mm می باشند وبرای تفکیک ۲ فاز یعنی گاز و مایعات گازی همراه با آن کاربرد دارند گازی که وارد تفکیک کننده می شود به دلیل منبسط شدن و افت فشاری که به هنگام ورود به مخزن پیدا می کند باعث میشود که مایعات گازی آن از خود گاز جداگشته و ته ظرف ته نشین شود وگاز که سبک تر است به طرف بالای مخزن رفته واز لوله خروجی گاز که در بالای تفکیک کننده قرار دارد خارج می شود وبه هدر مشترک گاز خروجی از سایت متصل می گردد. مایعاتی که ته مخزن ته نشینی می شوند نیز از لوله خروجی مربوط به خود که در زیر مخزن قرار دارد خارج شده وبه مرحله بعدی تفکیک انتقال پیدا می کند. قطعات بکار برده شده در داخل این تفکیک کننده ها، یکی صفحه منحرف کننده Baffle Plate می باشد که صفحه فلزی نیم دایره ای شکلی است که در جلوی لوله ورودی گاز به مخزن نصب شده است وباعث ایجاد حرکت چرخشی گاز می شود تا ذرات مایع بر اثر نیروی گریز از مرکز از گاز جدا شوند . قطعه دیگری نیز در تفکیک کننده قرار دارد که گرداب شکن یا ( Vortex Breaker) نامیده می شود این قطعه بصورت چهار پره بوده که در جلوی لوله خروجی مایعات نصب می شود و وظیفه آن جلوگیری از ایجاد گرداب می باشد تا گاز همراه مایع از لوله خروجی مایعات خارج نشود. رطوبت گیر یا (Demister PAD) قطعه دیگری است که در بعضی از تفکیک کننده های افقی قرار دارد که بر روی خروجی گاز از جداکننده ها قرار گرفته و از چند لایه تور سیمی بافته شده یا صفحات فلزی سوراخ دار تشکیل شده وکار آن گرفتن ذرات مایع همراه گاز خروجی از جدا کننده ها است.

مایعات خروجی از این مرحله باید به مرحله بعدی رفته وفاز دیگری که در آن قرار دارد جدا شود.

چون همراه با مایعات، آب نیز وجود دارد که در مرحله دوم تفکیک در یک تفکیک کننده دیگر (s-02) که سه فازی می باشد جدا می شود. سطح مایعات درون تفکیک کننده مرحله اول باید در حد معینی باشد و به طور مداوم کنترل شود چون اگر سطح مایعات از حد معینی بالاتر رود ممکن است همراه با گاز خروجی وارد خط گاز شود واصطلاحاً (Carry over) پیش آید که مشکلات عمده ای پیش خواهد آمد. وحتی اگر مایعات از حد معینی نیز کمتر شود همراه با آن ممکن است گاز وارد لوله مایعات شود که در مرحله بعدی تفکیک مشکلاتی پیش خواهد آورد که به آن نیز Carry Through گفته می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکلات وکنترل سطح مایعات در تفکیک کننده ادواتی را بروی آن تعبیه کرده اند که بنام سوئیچ شناخته می شوند.

سوئیچ هایی که برروی تفکیک کننده مرحله اول تعبیه شده اند به که بنام زیر می باشند :

PSHH-107,LSHH-105,103,LSLL-108,LSH-106,LSL-106

این سوئیچ ها در هنگام عمل آلارم هایی را به اتاق کنترل می فرستند تا نفرات بهره برداری اقدامات لازم جهت جلوگیری از بروز مشکلات را اجرا کنند.

LSL : زمانی که سطح مایعات در تفکیک کننده از حد معینی پایین تر رود، این سوئیچ بافرستادن آلارمی به اتاق کتترل نفرات را آگاه می سازد که فوراً وارد عمل شوند که می توان با کم کردن out Put مربوطه به LC از پایین تر رفتن سطح مایع جلوگیری کرد زمانی که ما OUT PUT کم می کنیم مثلاً اگر روی ۸ psi باشد آن را روی ۵ Psi می آوریم تا شیر LCV-102 رو به بسته شدن رود ، تا سطح مایعات در تفکیک کننده کمی بالاتر رفته وآلارم مربوط به LAL روی برد در اتاق کنترل برطرف گردد.

LSLL : زمامی که سوئیچ LSL عمل می کند اگر به موقع به آن نرسیم سطح مایعات از حد معینی پایین تر می آید و LSLL عمل کند وابتدا آلارمی به اتاق کنترل می فرستد و برای جلوگیری از به وجود آمد Carry through ، شیر مربوط به خروجی مایعات از تفکیک کننده یا LCV-103 را می بندد .

LSH 106 : وقتی که سطح مایعات در تفکیک کننده از حد معینی بالاتر رود این سوئیچ نیز با فرستادن آلارمی به اتاق کنترل، نفرات را مطلع می سازد که سطح مایع در مخزن روبه بالا رفتن است که در هنگام بروز این مشکل باید به سراغ تفکیک کننده رفت وبا زیاد کردن out put مربوط به LC از بالاتر رفتن سطح مایعات جلوگیری کرد. البته در شرایط خاصی می توان از عمل Drain کردن نیز استفاده کرد.

زمانی که Out put را زیاد می کنیم شیر LCV-102 بیشتر باز می شود ومایعات بیشتری از مخزن خارج می شود ودر این صورت آلارم مربوط به LAH برطرف خواهد شد.

LSHH 105 : هنگامی که آلارم مربوبط به LSH می آید یعنی اینکه سطح مایعات در تفکیک کننده رو به بالا رفتی است واگربه موقع به آن نرسیم سطح مایع بالاتر خواهد رفت وسپس سوئیچ LSHH عمل خواهد کرد که در واقع یک پیش آلارم بوده وبه ما خبر می دهد تا هر چه سریع تر به سراغ تفکیک کننده برویم . همانطور که گفته شد این سوئیچ یک Pre Alarm می باشد وبعد از آن LSHH 127 اصلی که باعث بستن ESDV-103 یا Shut Down می شود ، وارد عمل شده وبرای جلوگیری از بروز Carry over ، ESDV-103 مربوط به تفکیک کننده را می بندد وسپس LCV -103 نیز بسته خواهد شد.

سوئیچ دیگری بنام PSH و PSHH برروی تفکیک کننده قرار دارد که مربوط به فشار مخزن می باشد. اگر فشار تفکیک کننده روبه بالا رود یعنی از حد تعریف شده ای بالاتر رود این سوئیچ عمل کرده واگر به موقع به آن نرسیم و PSHH وارد عمل می شود وابتدا آلارمی را به اتاق کنترل می فرستد وبرای جلوگیری از خطر وانفجار احتمالی مخزن، شیر ورودی اضطراری یا ESDV- 103 مربوط به خود را می بندد.

بطور کلی عامل هایی که بطور اتوماتیک باعث Shut Down شیر ورودی می شوند عبارتند از:

(PSHH ، FSHH ،LSHH، FSLL )

شیرهای ایمنی یا PSV های روی تفکیک کننده ها : PSV-103

زمانی که فشار مخزن تفکیک کننده از حد معینی بالاتر رود یعنی به مقدار ۹۷ bar تنظیم شده برسد عمل کرده وباز می شود وفشار مخزن را به لاین H.P.Flare تخلیه می کند که معمولاً با صدای دلخراشی همراه است. بروی تفکیک کننده های مرحله اول سه عدد PSV قرار گرفته که یکی از آنها همیشه بطور یدک بوده وشیر قبل از آن بسته می باشد.

برای دیدن سطح مایعات در تفکیک کننده ، وسیله ای بنام Gage Glass تعبیه شده که می توان سطح مایعات را از آنجا بررسی کرد.

دستگاهی بنام LT/LC که تغذیه آن هوا می باشد بروی تفکیک کننده قرار دارد که قسمت LT آن سطح مایعات را ترانسمیت یا منتقل می کند. یک لاین هوا از LTبه روی یک گیچ می رود تا درصد مایعات داخل مخزن را نشان دهد. لاین دیگری از LT به روی سوئیچ های LSH و LSL می رود. وقتی که سطح مایعات از حد معینی کمتر شود از LT فرمانی به روی LSL رفته و عمل می کند و وقتی که سطح آن بالاتر از حد معین رود، فرمانی از LT به روی سوئیچ LSH می رود وآن سوئیچ نیز عمل می کند وآلارمی را به اتاق کنترل می فرستند قسمت LC آن مربوط به Out Put می باشد که با کم وزیاد کردن آن شیر LCV 102 که مربوط به مایعات تفکیک کننده بوده ، نیز بسته ویا باز می شود این شیر با فشار هوای ۳Psi کاملاً بسته وبا فشار ۱۵ Psi کاملاً باز می باشد . وقتی ما مقدارout Put مربوط به LC را مثلاً روی ۷ Psi می گذاریم ، مقدار هوای ۷ Psi به روی LCV102 فرستاده می شود وشیر تقریباً در وسط قرار می گیرد یعنی بطور نیمه باز می باشد.

عوامل مهم تفکیک گاز و مایع

الف – سینی منحرف کننده

ب- تورهای سیمی نم گیر

ج- گرداب شکن

د- زمان توقف گاز و مایع در تفکیک کننده

هـ – ارتفاع مایع در تفکیک گر

 

  • سینی منحرف کننده :

    گاز در بدو ورود به تفکیک گر با یک صفحه برخورد می کند تا سرعت گاز کم شده و در اثر میعان باعث ریزش مایع همراه آن گردد .

  • تورهای سیمی نم گیر :

    این نمگیر از تعدادی ورقه های تور سیمی که روی هم قرار گرفته و بسته بندی شده اند تشکیل شده ات و در دهانه لوله خروجی گاز از تفکیک گر قرار گرفته و گاز هنگام عبور از منافذ آن ذرات مایعاتی را که همراه دارد از دست می دهد ، البته این نوع نمگیر در تفکیک گرهای منطقه استفاده نشده است .

  • گرداب شکن :

    گرداب شکن در جائیکه لوله خروجی مایع قرار دارد تعبیه شده است . معمولا در ظروف مایع جاهائیکه عمق آن از جاهای دیگر بیشتر است گرداب ایجاد می شود و همین گرداب چون سوراخی ایجاد می کند باعث می شود مقدار گازی که از مایع جدا شده از سوراخ ایجاد شده همراه مایع به مرحله بعد برود . نهایتا عمل تفکیک هر قدر هم خوب انجام شود اگر گرداب شکن در دستگاه تفکیک نصب نشده باشد نتیجه عمل تفکیک راضی کننده نخواهد بود .

  • زمان توقف گاز و مایع در تفکیک کننده :

    یکی از عوامل مهم تفکیک است و آن به این معنی است که مولکولهای گاز و مایع ، پس از ورود به تفکیک کننده زمان کافی برای جدا شدن از یکدیگر داشته باشند . این مسئله بستگی به ظرفیت تفکیک کننده ، مقدار و سرعت سیال ورودی دارد .

  • ارتفاع مایع در تفکیک گر:

    اگر ارتفاع مایع از حد معینی بالاتر رود باعث خروج مایع همراه جریان گاز خروجی می شود . ( Carry over ) و اگر سطح مایع از حدی کمتر شود گاز همراه مایع خارج می شود . ( Carry Through )

     

 

 

 

تخلیه گاز S-01 توسط HCV-153 :

بروی لاین گاز خروجی از تفکیک کننده مرحله اول یک عدد شیر کنترلی بنام HCV-153 قرار داده شده است که برای تخلیه گاز تفکیک کننده بکار می رود بعد از آن نیز یک شیر دستی توپی بنام کاک ولو تعبیه شده که بطور عادی باید باز باشد. گازی که توسط HCV-153 تخلیه می شود به لاین H.P.Fare هدایت می شود.

 

مرحله دوم تفکیک :

همان طور که در صفحات قبل بیان شد مایعات گازی تفکیک شده ودر مرحله اول یا سپرتور ۰۱ توسط لوله خروجی که ۳ اینچ است به مرحله دوم تفکیک که سپرتور ۰۲ نام دارد انتقال می یابد ودر این مرحله بصورت دقیق تر وخالص تر جدا می گردد ساختار این سپریتور مانند سپریتور قبلی است فقط عملکرد آن فرق می کند که سبب جدا شدن میعانات گازی در یک فاز وآب در فاز دیگر وگاز در فاز بالایی می گردد آب بعلت بیشتر بودن وزن مخصوص در پایین ترین سطح قرار می گیرد که این سطح مشترک بین میعانات گازی وآب بایستی در حد معینی کنترل شود که این سطح مشترک inter Face نام دارد واز طریق گیچ گلاس مشاهده می شود.

خروجی مایعات گازی این سپیرتور از طریق پمپ های ۰۵ و ۰۷ به پالایشگاه و از آنجا به اسکله بندر طاهری جهت صادرات ارسال می گردد الکترو وموتورهای این پمپ ها با برق ۳۳۰۰ ولت راه اندازی می شود وجهت انتقال سیال که همان میعانات گازی است استفاده می گردد. البته در منطقه نار این دو پمپ در سرویس نمی باشند و مایعات نار بخاطر حدی که نسبت به پالایشگاه دارند می توانند به خط ورودی پالایشگاه تزریق شوند .

ضمناً لازم به ذکر است که برای تست مایعات از دستگاههای دیگری نظیر TEST TANKS و FLASH DRUM نیز استفاده می شود و آن بدین صورت است که مایعات گازی S-03 را از طریق فلاش درام در تانک ۰۲ ذخیره و اندازه گیری می نمایند همچنین آب S-03 را به SKIMMER و از آنجا به TK-03 جهت اندازه گیری میزان آب هدایت می کند .

در بالای هر کدام از SEPARATOR ها یکسریVALVE SAFTY قرار دارد که در فشارهای بالا عمل کرده و گاز را از طریق خط لوله HIGHPRESS.TO FLARE به سمت فلر یا شعله هدایت می کند . ضمناً برای جلوگیری از یخ زدگی در چنین مواقعی از گلایکول استفاده می شود که توسط شیرهای مربوط به خط تزریق می شود . البته ادوات مربوط به تزریق گلایکول در سرویس نمی باشند . برای روشن ماندن FLARE در مواقع عادی از دستگاههای به نام FUEL GAS DRUM استفاده می شود . در مراکز تفکیک همچنین از یکسری پمپ ها برای انتقال مایعات گازی و تزریق گلایکول و سیستم های آتش نشانی استفاده شده است و همچنین کمپرسورها هوای مورد نیاز سیستم های ابزار دقیق را تامین می کنند و AIR DRYER هوای مصرفی را خشک می کند . خلاصه فرایند گاز بصورت بلوک دیاگرام در نقشه های آخر همین فصل آمده است .

– سیستم های ابزار دقیق CONTROL INSTRUMENT

سیستم های ابزار دقیق در نواحی ناروکنگان عبارتند از:

۱) سیستم های هیدرولیک که در سر چاه استفاده شده است .

۲) سیستم های آنالوگ که از دو قسمت الکترونیک و نیوماتیک تشکیل شده است .

۳) سیستم دیجیتال که شامل PLC . (PROGRAMABLE LOGIC CONTROL) یا کنترل قابل برنامه ریزی و رله ها و شیرهای ایمنی مربوطه می باشد.

 

  • سیستم های ابزار دقیق سر چاه HYDRAULIC :

در سر چاه برای بازکردن شیرهای ۳SV, 2SV و همچنین ESDV-101 از سیستم های هیدرولیک استفاده می شود که سیستم هیدرولیک ESDV-101 دارای مخزن روغن و یک پمپ و PANEL مربوطه می باشد . ESDV-101 علاوه بر سیستم هیدرولیک دارای یک سیستم برقی ۱۱۰ ولت نیز میباشد که موقعیت ESDV یعنی باز و بسته یا در حال حرکت (RUNING) را نشان می دهد و دیگر اینکه برق مربوط به SOLENOID هیدرولیکی این ESDV را تامین میکند. ESDV-101 همچنین دارای یک LOW PILOT می باشد که در مواقعی که فشار روغن از حد معینی پایین تر برود این LOWPILOT باعث عملکرد یک PRESS, SWITCH شده و در نتیجه برق مربوط به SOLENOID و ۳SV, 2SV را نیز قطع کرده و باعث بسته شدن چاه می شود زیرا تمام سیستم های ابزار دقیق سرچاه تقریباً مستقیم با هم هستند.

برای باز کردن شیرهای ۳SV,2SV از یک PANEL جداگانه ای استفاده میشود که خیلی بزرگ تر از PANEL هیدرولیک ESDV می باشد و تحت نام کارخانه ای سازنده اش یعنی CORT نامیده می شود . هیدرولیک پانل (CORT PANEL) دارای قسمتهای مختلفی می باشد که عبارتند از:

  1. مخزن
  2. دو الکترو موتور و پمپ های متصل به آن که یکی ۲۰۷ بار و مربوط به ۲SV و سیستم اضطراری HOLDING LOOP و دیگری ۳۴۵ بار و فقط مخصوص ۳SV می باشد .
  3. دو عدد SOLENOID. VALVE مربوط به ۳SV,2SV

۴- دو عدد انباره یا ACCUMULATOR برای ایجاد تداوم فشار برای شیرهای ۳SV,2SV

  1. یک دستگاه HAND PUMP و متعلقات آن برای مواقعی که پمپ های برقی ۳SV,2SV از کار بیافتند.
  2. چند عدد SAFETY. Valve, CHECK. Valve
  3. چند عدد PILOT
  4. – فشار سنجهای مختلف جهت نشان دادن فشارهای مربوط .

۹-لوله های STAINLESS STEEL جهت ارتباط بین قسمتهای مختلف .

۱۰ – سیستم برقی که دارای تایمرها و رله ها و PRESS .SWITCH , PUSH BOTTON می باشد .

تایمر ها زمان عملکرد SOLENOID VALVE ها را تعیین می کنند . PRESS SWITCH ها که تعدادی از آنها به LOW PILOT ها که مربوط به سیستم اضطراری هستند متصل است . و تعدادی نیز برای قطع و وصل برق الکتروموتور ها می باشد . رله ها نیز با قطع و وصل جریان برق در مواقع لزوم قسمت های مختلف سیستم را برقدار یا بی برق می کنند . به غیر از HYDRAULIC PANEL پنل دیگری نیز وجود دارد که INSTRUMENT PANEL نامیده می شود و سیستم ابزار دقیق یعنی ترانسفورماتورها ، فیوزها و رله ها درون آن قرار دارند . ضمناً دستگاههایی نظیر RECORDER مواد ضد خورندگی « INHIBITOR» و CORROSION MONITOR مربوط به خوردگی فلزات و همچنین چراغهای موقعیت های مختلف ESDV-101 نیز بر روی آن قرار دارند . برای جلوگیری از خوردگی لوله ها و همچنین جلوگیری از یخ زدگی دو تانکر و دو پمپ وجود دارد که یکی مربوط به تزریق مواد ضد خوردنگی یا INHIBITOR و دیگری تزریق گلایکول می باشد که هر دو با دو (LEVEL SWITCH ) کنترل شده و عملاً تحت کنترل سیستم ابزار دقیق می باشند . البته مخزن مربوط به تزریق گلایکول نیز در سرویس نمی باشد و درمواقع لزوم از این مخزن و متعلقات آن که شامل پمپ و خطوط لوله تزریق می باشد جهت تزریق مواد ضد خورندگی استفاده می شود .

 

سیستم های کنترل درون مرکز تفکیک :

سیستم های کنترل درون مراکز تفکیک دو نوع می باشد :

الف )سیستم کنترل آنالوگ

ب ) سیستم کنترل دیجیتال که در مورد هر کدام با استفاده از بلوک دیاگرام توضیح داده خواهد شد .

الف ) سیستم های کنترل آنالوگ شامل دو قسمت الکترونیک و نیوماتیک می باشد که قسمت های مختلف آن عبارتند از:

  1. انتقال دهنده ها ( TRANSMITTER) شامل : FT,PT,TT 2) کارت های الکترونیکی نظیر (INPUT&OUTPUT BARRIER) جذر گیرها یا SQUARE ROOT ، LOW SELECT ،
  2. کارت های آلارم (DUAL& SINGLE ALARM).
  3. کنترل کننده ( CONTROLLER) .

۴) نشان دهنده ها ( INDICATOR) .

۵) ثبت کننده ها (RECORDER) .

۶) کلید های SET POINT .

۷) کنترل ولو ها .

۸ ) VALVE POSITIONER .

۹) جمع کننده ها SUMMER

حال به عنوان مثال حلقه ی کنترل ( LOOP) مربوط به گاز ورودی SEPARATOR و طریقه کنترل آن بوسیله ی FT و کلاً چگونگی عملکرد فید بک آن را توضیح می دهیم .

طبق شکل XCV-106 گاز ورودی SEPARATOR را کنترل می کند و FT با توجه به گاز خروجی جریان ۴-۲۰ MA را ساخته و به INPUT BARRIER (مبدل جریان به ولتاژ) می دهد ، برییر ورودی جریان ۴-۲۰ MA را به ۱-۵ VDC تبدیل کرده و به جذر گیر می دهد . در جذر گیر طبق فرمول داده شده در شکل از ۱-۵V جذر گرفته می شود و به کنترلر «FIC» و ریکوردر «FR» داده می شود .SET POINT نیز توسط FIK مشخص می شود اما مستقیماً به FIC نمی رود بلکه می بایست با فشار خط خروجی مقایسه شود کمترین مقدار این دو توسط LOW SELECT انتخاب شود حاصل مقایسه ایندو یعنی SET POINT مربوط به FLOW و ولتاژ خروجی PIC ( طبق شکل ) ولتاژی را به عنوان SET POINT برای FIC می سازد که با ولتاژ FT که در اصطلاح MEASUREMENT نامیده می شود مقایسه شده و خروجی FIC که همان ۱-۵ V است ساخته شده و به بریر خروجی رفته و در آنجا به ۴-۲۰ MA تبدیل می شود و وارد POSITIONER XCV-106 می شود و با توجه به این جریان و حرکت فلاپر جلوی نازل ، رله نیوماتیکی پوزیشینر ، هوای ۳-۱۵ Psi ساخته و به دیافراگم XCV فشار آورده و باعث عمل و در نتیجه عمل کنترل می شود حال اگر گاز خروجی SEPARATOR زیاد شود ، فرمان داده شده باعث می شود XCV شروع به بستن نماید و بلعکس اگر گاز خروجی کم شود فرمان داده شده باعث باز کردن XCV می شود و اینچنین عمل کنترل بصورت خودکار صورت می گیرد .

 

سیستم کنترل دیجیتال DIGITAL CONTROL SYSTEM :

این سیستم شامل ( PROGRAMABLE LOGIC CONTROL ) P.L.C که دارای یک واحد پردازش مرکزی (CENTERAL PROCESS UNIT ) C.P.U و یکدستگاه مبدل جریان DC یا در اصطلاح (DC TO DC CONVERTOR ) و رله های ورودی و خروجی و SOLENOID متصل به ولو های مربوطه می باشد که این شیرها (VALVE ) اصطلاحاً ON.OFF می باشند یعنی یا بازند یا بسته و حالت کنترلی مانند سیستم آنالوگ ندارند زیرا در دیجیتال مبنا ۰,۱ می باشد به عبارتی یا سولونوئید ولو ها برقدار هستند یا بدون برق که این مهم به عهده P.L.C می باشد .

شیرهایی نظیر ESDV ها ، LCV ها و PCV ها که حالت اضطراری (EMERGENCY) دارند با استفاده از PRESS. SWITCH و LEVEL SWITCH های مربوطه و با استفاده از برنامه ای که به P.L.C داده شده باز یا بسته می شوند و با توجه به کار و موقعیتشان ORGATE یا ANDGATE می باشند .

برق ۱۱۰V سولونوئید ولوها و سوئیچ ها از U.P.S تأمین می شود ۲۴V ، P.L.C نیز توسط DC TO DC CONVERTER تأمین می شود حال برای توضیح بهتر، مطلب با استفاده از بلوک دیاگرام به طور خلاصه در زیر آمده است .

برق ۱۱۰VDC توسط UPS تامین شده و وارد فیوزهای مربوطه در BOX PLC می شود ، یک قسمت آن به تمام سوئیچهای مرکز تفکیک اعم از LEVEL SWITCH &PRESS.SWITCH رفته و یک شاخه دیگر آن نیز وارد DC TO DC CONVERTOR می شود و قسمت دیگر آن نیز به کنتاکت رله های خروجی جهت تامین برق سولونوئید ولوهای مربوطه می رود . ۲۴ ولت نیز بعد از تبدیل ۱۱۰ولت به ۲۴ ولت یک قسمت آن به کارتهای ورودی و خروجی PLC و قسمت دیگر آن به کنتاکت رله های ورودی مربوطه می رود . حال اگر به عنوان مثال یک PRESS.SWITCH عمل کند ۱۱۰ ولت به دو سر COIL رله ورودی مربوطه می رود و آنرا برقدار می کند با این عمل کنتاکت های مربوطه عمل کرده و ۲۴V را به کارت ورودی مربوطه وصل می نماید . ضمناً ممکن است کنتاکت دیگری VDC 24 را به ANNUNCIATOR در کنترل PANEL اصلی ببرد .تا بدین طریق آلارم (ALARM)آن مشخص می شود .وقتی که ۲۴ ولت به کارت ورودی PLC وصل شود در آنجا تبدیل به ۵ ولت شده و به CPUمی رود و در آنجا بر اساس برنامه داده شده تصمیم گیری می شود و پیام توسط ولتاژی معادل همان ولتاژ اولیه به کارت خروجی می رود ، در کارت خروجی ۵ تبدیل به ۲۴ ولت شده و به دو سر COIL رله خروجی مربوطه رفته و باعث برق دار شدن آن می شود و چون کنتاکت رله های خروجی همانطور که گفته شد ۱۱۰ ولت است باعث برق دار شدن سولونوئید و در نتیجه عملکرد شیر مربوطه می شود .

 

 

 

 

 

 

ایمنی در کارخانه

با توجه به اهمیت ایمنی در کارخانه در وهله اول جهت حفظ سلامتی نیروی انسانی و همچنین در اولویت دوم حفظ تاسیسات موجود در کارخانه رعایت مسائل ایمنی در اولویت اول کار در محیط صنایع می باشد تا جایی که شعار اول ایمنی بعد کار همیشه در فکر و ذهن پرسنل تداعی می کند.

در صنایع مختلف استفاده از البسه ایمنی ،کفش ایمنی ،کلاه ایمنی و دستکش از التزامات اولیه هر کاری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



موضوعات :
ترجمه

درباره نویسنده

admin 196 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *