گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

تاثیر ورزش بر روی دیابت * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

تاثیر ورزش بر روی دیابت
۱۳۹۶-۱۰-۰۶
56 بازدید
گزارش نسخه جدید

تاثیر ورزش بر روی دیابت


تاثیر ورزش بر روی دیابت

همه افراد مبتلا به دیابت می‌دانند
نخستین مطلبی که پزشکان به آنان توصیه می‌کنند، ورزش کردن است اما برخی پزشکان شاید
به دلیل کمبود وقت، فرصت نمی‌کنند درباره نوع ورزش با بیمارانشان به گفتگو
بپردازند. همان‌طور که
می‌دانیم فعالیت بدنی برای همه افراد مفید است اما شما که یک فرد دیابتی هستید با
فعالیت بدنی و ورزش می‌توانید قندخون خود را بهتر کنترل کنید زیرا زمانی که ورزش
می‌کنید قندخونتان سریع‌تر به مصرف می‌رسد. همچنین می‌توانید وزن مناسب‌تری داشته
باشید و باایجاد نشاط درونی جلوی تنش‌های عصبی خود را بگیرید. در این حالت حتما
قلب‌تان هم بهتر فعالیت خواهد کرد. بدن ما برای کار انداختن ماهیچه‌ها نیاز به
انرژی دارد که این انرژی از راه مصرف قند و سپس چربی به دست می‌‌آید. قند از جمله
موادی است که در سلو‌ل‌های ماهیچه‌ای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرد سالم
تولید و ترشح انسولین در لوزالمعده هنگام ورزش و فعالیت بدن به طور خودکار کم
می‌شود. در واقع میزان انسولین خون کاهش می‌یابد بنابراین یک فرد سالم هنگام فعالیت
بدن دچار کاهش قندخون می‌شود و در حقیقت این یک دفاع طبیعی در برابر پایین افتادن
قند خون است. در کسانی که انسولین تزریق می‌کنند، این دفاع طبیعی وجود ندارد. ممکن
است این فرد پس از فعالیت شدید بدن دچار افت قند خون شود بنابراین اگر یک فرد
دیابتی که انسولین تزریق می‌کند، بیش از حد لازم به فعالیت بدنی بپردازد، عضلات
بدن‌اش مقدار قابل ملاحظه‌ای قند را می‌سوزانند و فرد دچار افت قندخون می‌شود. علامت‌های مهم پایین افتادن قندخون عبارتند از: لرز، عرق کردن، سستی زانوها، تپش
قلب، رنگ پریدگی و اختلال در بینایی.پیاده‌روی را شروع کنید.

 

  • چگونه باید پیاده‌روی کرد؟

برای
پیاده‌روی باید یک برنامه منظم طراحی کنید و جهت برنامه‌ریزی به نکات زیر توجه
کنید:

در محلی مناسب و با نور کافی پیاده‌روی کنید و مواظب اطراف خود باشید.

با یک دوست یا یک گروه از افراد پیاده‌روی کنید.

هنگام پیاده‌روی کفش
مناسب بپوشید.

لباس مناسب با فصل بپوشید.

پیش از آغاز پیاده‌روی از
ورزش‌های کششی استفاده نمایند و خود را گرم کنید.

برنامه پیاده‌روی خود را به
سه قسمت تقسیم کنید. ۵ دقیقه آهسته قدم بزنید. به تدریج در طول ۵ دقیقه بعدی سرعت
خود را افزایش دهید و در پایان بدن خود را به تدریج سرد کنید یعنی در طول ۵ دقیقه
سوم سرعت خود را کم نمایید.

سعی کنید حداقل سه بار در هفته به پیاده‌روی
بپردازید و هر هفته دو تا سه دقیقه به زمان سریع دویدن خود اضافه نمایید.

برای اجتناب از آسیب‌ عضلات و مفاصل، ورزش را به تدریج افزایش دهید.

هر چه
بیشتر پیاده‌روی کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

 

  • چه‌طور باید خود را گرم کرد؟

ابتدا یک بازو را بالای سر ببرید و به یک طرف خم شوید. زانوها را محکم نگه
دارید. در این وضعیت ده ثانیه بمانید و مجددا در طرف دیگر این حرکت را تکرار کنید. دست‌ها را روی دیوار بگذارید و پاها را تقریبا یک متر از دیوار فاصله دهید. یک زانو
را خم کنید و زانوی دیگر را صاف نگه دارید. در این حالت ده ثانیه بمانید و سپس حرکت
را با پای دیگر تکرار کنید.

به دیوار تکیه دهید، به گونه‌ای که سر مفصل ران و
پاها در یک خط قرار گیرند. یک پا را به سمت قفسه سینه بیاورید و ده ثانیه نگه
دارید. این حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار کنید. پاها را با دست مخالف به طرف
باسن ببرید. زانو را مستقیم نگه دارید و ده ثانیه در این وضعیت بمانید.

  • نکته آخر:

اگر کمتر از ۳ بار در
هفته پیاده‌روی می‌کنید، باید مدت زمان سریع راه رفتن خودتان را به تدریج افزایش
دهید.

فعالیت و تحرک ناشی از نرمش‌های ساده و پیاده‌روی روزانه به
مدت حداقل نیم ساعت در بیماران دیابتی باعث تنظیم میزان قند خون آنها می‌شود. فعالیت بدنی در بیماران دیابتی منجر به کاهش چربی خون به خصوص
کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود. تحرک بدنی همچنین عامل افزایش سوخت و ساز عضلات و سلول‌های بدن و تاثیرگذار بر تنظیم میزان قند خون و جذب کافی آن
در بدن می باشد. در خصوص ورزش‌های سنگین توصیه می‌شود که این عمل همراه با
کنترل قند خون و مشورت پزشک انجام گیرد تا منجر به افت قند خون و ضعف بیمار نگردد.



موضوعات :
ترجمه

درباره نویسنده

admin 160 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *