بررسی علل بدحجابی در دانش آموزان

بررسی علل بدحجابی در دانش آموزان

از آن جا که در این خصوص،‌ نظرات و سخنان فراوانی توسط اندیشمندان ابراز گردیده است، در این جا به برخی از آن ها به اختصار اشاره می شود:

 ۱ وجود غریزه خودآرایی در زنان

زن موجودی است که به صورت طبیعی خودآرایی را می خواهد و این برای او به صورت غریزه درآمده است. (آشتیانی، ص ۱۵، ۱۳۷۳) زن با گرایش به آراستن و خودنمایی تلاش دارد تمام شخصیت خود را در زیبای و تجملات پیدا کند و شکل عروسک به خود بگیرد. (قائم مقامی، ص ۴۴، ۱۳۵۶)

برخی زیبا تر شدن زنان را علاقه به زیبایی و قشنگی به خاطر لذت بردن از این عمل می دانند، نه به خاطر عروسکی شدن و جلب نظر دیگران. ولی توجه به این نکته مهم است که صرف غریزه خودآرایی تا وقتی منجر به افراط و شکسته شدن شخصیت زن نگردد، ایرادی ندارد. (فتاحی زاده، ص ۱۸۴، ۱۳۷۶) اینکه حضرت علی علیه السلام تلاش و همت زنان را در جهت زینت و ارائه زندگانی دنیا و ایجاد فساد می داند، شامل آن دسته از زنان می گردد که راه زیاده روی و افراط را پیش گرفته اند.

۲ نشان دادن عقده حقارت

با توجه به این که زن در طول تاریخ به شکل های گوناگون تحت فشار خانواده و جامعه بوده، همین موجب عقده حقارت برای زنان گردیده است و به محض اینکه فضای نسبتاً ‌آزادی برای آنان فراهم گردد،‌ به زعم خود، با بی حجابی حقارت خود را درمان می کنند.

از این رو عده ای علت پیدا شدن عقده حقارت در زنان را مسئولیت مردان دانسته اند؛ زیرا مردان زنان را یک انسان با شعور نمی دانند، بلکه صرفاً  آنان را وسیله تأمین نیاز های غریزی، جنسی، خدمتکاری، و دستگاه تولید نسل می دانند. به همین دلیل، برتری مردان بر زنان در همه جا محسوس است. (قائم مقامی، صص ۵۰ ـ ۴۸)

 ۳ کنترل راه های افراطی

فشار های افراطی و ناروا از طرف خانواده ها و مردان بر زنان نتایجی جز ضرر و شکست به دنبال نداشته اند. اکثر زنان در اثر برخورد های نامطلوب و سخت گیری های بی مورد خانواده ها به بیراهه رفته اند.

دانشمندی در این خصوص می گوید: «برخی از مردم در امر حجاب غلوّ (افراط) کرده اند و برای زنان محدودیت هایی را ایجاد نموده اند و از هر امری، حتی خروج برای دیدار نزدیکان خود، مانع گردیده اند. نتیجه این غلوّ آن شد که زن از نظر علم، محروم و نسبت به مردان عقب ماندگی پیدا کرد و از آن جا که در مقابل هر افراطی تفریطی وجود دارد، ‌در مقابل آن افراط های اعمال شده در مورد حجاب، امروزه مردانی یافت می شوند که طالب آزادی کامل زنانند! و از همین جا، ‌مکاتبی به وجود آمده که به هیچ وجه با مصونیت و عدم اختلاط زنان با مردان موافق نیستند! ‌و برخی از نویسندگان مسلمان الگو پذیری زنان مسلمان را از هیأت زنان غربی در کنار گذاشتن حجاب گرچه کم رنگ هم باشد، تشویق می کنند. آنان می خواهند به اختلاط جدیدی بین دو جنس مذکر و مؤنث دست یابند، ولی از مفاسد اجتماعی آن اطلاعی ندارند یا تجاهل می کنند.» (آشتیانی، ص ۳۳۷)

حضرت علی علیه السلام مردان را از سخت گیری های بی مورد و ابراز غیرت بیجا بر حذر نموده است: «از اینکه در غیر جایی که باید غیرت و حساسیت به خرج دهی، بر حذر باش؛ زیرا اظهار بی اعتمادی و سوء ظن نسبت به زنان،‌ پاکان را به ناپاکی و بی گناهان را به گناه و آلودگی سوق می دهد.» (مهریزی، ص ۹۳۹،‌۱۳۸۱)

از این رو یکی از مواردی که باعث روی آوردن زنان به فساد می گردد سخت گیری بیجا است. بنا بر این، خانواده ها باید حد اعتدال را در تربیت دختران و زنان خود سرلوحه کار قرار دهند.

 ۴ ‌هجوم فرهنگ بیگانه

در هر زمان، عده ای از هر طریق و ابزاری در جهت ضربه زدن به دین و پیروان آن بهره می گیرند. بی تردید، ‌تشویق زنان به عریان اندامی و بی حجابی یکی از آن ها است. قرون وسطا که با سیطره کلیسا بر همه زمینه سایه افکنده بود، با انفجاری که نام «رنسانس» به خود گرفت، راه به سوی مقابل، «بی توجهی کامل نسبت به ارزش های فرهنگی و فکری کلیسا از زندگی» برد. ارمغان رنسانس بدون شک، تار و پود های فرهنگی مذهب را گست و یکی از عوامل مهم فرهنگ بی حجابی به حساب می آید.یک انگلیسی می گوید: « در مسأله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر مشتاق شوند؛ باید به استناد شواهد تاریخی ثابت کنیم که پوشیدگی زن از دوران بنی عباس متداول شده و مطلقاً‌ سنت اسلام نیست؛ مردم همسران پیامبر را بدون حجاب می دیدند؛‌ زنان صدر اسلام در تمام شؤون زندگی دوش به دوش مردان فعالیت داشتند. پس از آنکه حجاب زن با تبلیغات وسیعی از میان رفت، وظیفه مأموران ما آن است که جوانان را تشویق به عشق بازی و روابط جنسی نامشروع با زنان، که کاملاً بدون حجاب ظاهر می شوند، نمایند تا زنان مسلمانان از آن تقلید کنند.» (آشتیانی،‌ پیشین، ص ۴)در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۴۶ قمری مصادف با ۱۳۰۶ شمسی در تحویل سال، عده ای به حرم حضرت معصومه علیها السلام رفته بودند؛ رضا خان نیز با اعضای خانواده خود در غرفه بالای ایوان حرم در حالی که زن او بی حجاب بود، نشسته بود؛ شیخ محمد بافقی پیغام فرستاد و گفت: شما چه کسانی هستید؟ اگر دینی غیر از اسلام دارید، این جا چه می کنید؟ و اگر مسلمانید، در حضور چندین هزار جمعیت در غرفه حرم،‌ چرا با صورت و موی مکشوفه نشسته اید؟ (قیام گوهرشاد، ص ۲۸، ۱۳۶۶)یکی از نویسندگان می گوید: «غرب با مبارزه همه جانبه از نظر فلسفی، ‌فکری و اجتماعی و تولیدی و از نظر تمدن و فرهنگ، با مذهب قرون وسطای کلیسا، یعنی مذهب کاتولیک های حاکم در غرب و خود به خود با همه قید ها، حدود و ارزش های اخلاقی و فکری و اعتقادی، که کلیسا به نام «دین» از آن ها دفاع و حمایت می کرد، درافتاد و آن ها را نابود کرد و ناگهان آزادی جنسی مطرح شد.» (شریعتی، ص ۱۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *