گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .
گزارش انتشار نسخه جدید
اطلاعات را وارد کنید .
no-img
رهاپروژه

انگیزش چیست ؟ * رهاپروژه


رهاپروژه

ادامه مطلب

انگیزش چیست ؟
1397-01-22
15 بازدید
گزارش نسخه جدید

انگیزش چیست ؟


انگیزش چیست ؟

انگیزش حالت درونی است که رفتار را ایجاد و به آن انرژی و جهت می دهد . انگیزش مانند فرمان و موتور ماشین است که جهت حرکت و سرعت آن را مشخص می کند .

انگیزش بر دو نوع است :

انگیزش درونی و بیرونی .

هنگامی که یک دانش آموز برای خواندن کتاب ها و موضوعات داستانی علاقه زیادی دارد و این کتاب ها را صرفا جهت ایجاد ارضاء نیازها علاقه کنجکاوی و لذت شخصی می خواند می گوییم او دارای انگیزه درونی برای داشتن این مطالب است ولی وقتی همین دانش آموزان درس فیزیک را صرفا جهت گرفتن نمره می خواند و علاقه و تمایل درونی برای خواندن این درس ندارد ، می گوییم او برای این درس دارای انگیزش بیرونی است .

هر دو نوع انگیزش در آموختن و در فضای آموزشی اهمیت دارند و لازم باشند .

۵- انگیزش پیامد های مطلوب را شناسایی می کند . یعنی فرد با انگیزه می تواند نتایج کار خودش را پیش بینی کند و پیش بینی این نتایج او را در جهت پیشرفت و رسیدن به هدف سوق دهد .

۶- انگیزش به کارکرد بهتر می انجامد و آن هایی که انگیزه دارند بهتر می آموزند .

پیامد ها و نشانه های بی انگیزگی :

  1. بی شوقی بیذوقی و سردرگمی
  2. ناخشنودی
  3. کم کاری
  4. نا شکیبایی
  5. کم آموزی

اثرات انگیزش بر آموزش :

  1. انگیزش رفتار را به سوی هدف انتخاب شده هدایت می کند .
  2. انگیزش تلاش و نیروی بکار گرته شده برای رسیدن به هدف را افزایش می دهد .
  3. انگیزش پردازش های شناختی را بیشتر می کند یعنی باعث می شود حافظه فرد خوب عمل کرده و بیشتر بتواند مسائل مرتبط با موضوع را یاد/اوری کرده به هم ربط دهد . انگیزش ذهن فرد را ساماندهی و نظم می بخشد .

چگونه می توان انگیزه یادگیری را بالا برد ؟

یکی از راه های بهبود انگیزه ، آموختن تعیین هدف می باشد . لاک و لانام از متخصصان آموزشی هستند و ۴ دلیل را ذکر کرده اند که تعیین عملکرد را بهبود می بخشد .

  1. تعیین اهداف توجه ما را به فعالیت های در دست اقدام معطوف می کنند .
  2. هدف گزینی باعث تحریک کوشش های ما می شوند و تلاش ما در رسیدن به هدف افزایش می دهند .
  3. هدف گزینی پایداری و پشتکار ما را در رسیدن به اهداف افزایش می دهد. وقتی یک هدف مشخص داشته باشیم احتمال اینکه منحرف شده و یا قبل از رسیدن به هدف دست ز تلاش برداریم کم تر خواهد بود .
  4. هدف هنگامی که راهبرد ها و روش های قدیمی و ناکافی و ناکارآمد باشند باعث ارتقا و رشد راهبردهای جدید می شوند مثلا وقتی هدف دانش آموزی گرفتن نمره الف در درسی باشد ولی در امتحان بار اول آن موفق به گرفتن نمره الف نشود تلاش می کند تا رویکرد جدید و روش مطالعه دیگری را انتخاب کند .

    مثلا خلاصه برداری ، نکات مهم را مرور کند و . . .

    نوع هدف ها نیز می تواند بر میزان انگیزشی که برای دستیابی به آن هدف ها داریم اثر گذار باشند ، هدف هایی با دشواری متوسط و قابل دستیابی در آینده ای نزدیک انگیزش و پایداری را افزایش می دهند . اگر اهداف بسیار بالا و در حد توان ما نباشد منجر به شکست های مکرر شده و شکست های مکرر انگیزه ما را کاهش می دهند .

 

نقش بازخورد ها و فیدبک ها :

سعی کنید در تمام مراحل آموختن به خودتان بازخورد دهید یعنی کار خود را بازبینی و ارزشیابی کنید .

اینکه چقدر در جهت برنامه و اهداف خود گام برداشته اید و چقدر نزدیک یا دور از هدف شده اید .

هر وقت از تلاش های خودتان در رسیدن به هدف خشنود بودید با کلمات مثبت خودتان را تشویق کنید .

با پرداختن به کارهای مورد علاقه البته به شرطی که خللی در رسیدن به هدف برایتان ایجاد نکند نیز می توانید خودتان را در میان گذاشتن موفقیت های خودتان با افرادی که به آن ها اعتماد دارید و دوستدار شما هستند مثل والدین دوستان و ……. و بازخورد آن ها نیز می تواند بر انگیزنده باشد .

نقش علائق و عواطف :

پژوهشگران تاکید می کنند که آموزش شناختی سرد و فاقد عاطفه نیست . آموزش و پردازش اطلاعات از عاطفه تاثیر می گیرد یعنی نوع نگرش ها عواطف و احساسات ما در مورد مطالب و فضای آموزشی بر چگونگی آموختن ما تاثیر دارد .

شناخت + عاطفه مثبت = آموختن

افراد برای آموختن چیزهایی که به آن علاقه دارند انگیزه زیادی دارند لذا باید به دانش آموزانی که احساس کمبود انگیزه می کنند توصیه کرد که سعی کنند افکارشان را نسبت به فضای آموزشی که تحصیل می کنند ، نسبت به آینده تحصیلی و شغلی شان ، نسبت به معلم مثبت نمایند .

نقش موفقیت ها

افراد وقتی که در فعالیتی احساس موفقیت و کفایت کنند علاقه شان به آن فعالیت زیاد می شود هر چند در ابتدا علاقه ای نداشته باشند .

لذا تلاش کنید که موفقیت های تحصیلی تان را با مطالعه و تلاش زیاد بیشتر کنید .

کاربرد آموخته ها :

افراد سعی کنند مطالب آموخته شده در کلاس را به نحوی در زندگی روزمره خود بکار ببرند .

نقش دوستان و روابط بین فردی :

افراد برای رسیدن به هویت و روابط بین فردی در درون جامعه خود در فعالیت های گروه هایی که به آن تعلق دارند مشارکت می کنند .

دانش اموزان برای آموختن وقتی انگیزه زیادی دارند که عضو جامعه یا گروهی باشند که آموختن در آن ارزشمند است لذا برای دانش آموزانی که احساس می کنند انگیزه آموختن در آن ها کاهش یافته بهتر است با همکلاس ها و دوستانی که انگیزه آموختن در آن ها زیاد است رفاقت و همکاری نمایند چرا که در این ارتباط هاانگیزه شان بالا می رود و هم بیشتر می آموزند .

 

منبع : خلاصه شده از مقاله زهرا ولی زاده کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران



موضوعات :
ترجمه

درباره نویسنده

admin 196 نوشته در رهاپروژه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *